Sunday 27 February 2011

Bolehkah Ibu Menyusukan Anak Minum SDII?

Ramai juga orang yang bertanya tentang ini.. Oleh kerana saya pun belum agak mahir tentang hal ini, maka saya jawab berdasarkan jawapan yang diberikan oleh sifu SDII kita, iaitu En Kamarul Nordin di dalam buku beliau, "Siri Bimbingan SDII - Volume I".

PIlihan pertama yang beliau berikan adalah, supaya ibu yang menyusukan memilih kaedah yang semulajadi untuk menurunkan berat badan. Ini kerana, bila menyusu, anda akan membakar kalori yang lebih dari biasa.

Sekiranya anda tidak sabar dan masih terpaksa untuk berdiet bagi mengembalikan bentuk asal anda, seeloknya anda menunggu sekurang-kurangnya 2 bulan selepas bersalin dan selesai tempoh pantang. Anda juga seharusnya mendapatkan nasihat doktor untuk memastikan adakah anda memang sudah cukup sihat untuk melakukan apa-apa jenis program diet. 3 perkara penting adalah minum banyak air, rehat yang cukup dan makan makanan yang sihat dan seimbang.

Sekiranya anda sudah mendapat nasihat doktor untuk berdiet dan memilih SDII sebagai program diet anda, makan anda perlu mengubah suai program pemakanan rendah kabohidrat seperti fasa pengekalan berat badan ("maintenance level"), di mana anda boleh mengambil karbohidrat yang lebih tinggi dari biasa, iaitu lbh krg 100gm kabo sehari.

Selain itu, harus pastikan :
i) Jangan berlapar dan minum air yang cukup - jika berlapar, ia akan menyebabkan anda letih dan lemah. Apabila berada dalam keadaan ini, maka anda akan kurang fokus untuk menjaga kesihatan bayi dan ini menyebabkan kekurangan susu anda.
ii) Kadar penurunan berat badan yang lebih sederhana - kadar penurunan berat yang sederhana tidak akan mengganggu jumlah pengeluaran susu ibu atau kesihatan bayi. Namun begitu, jika berat anda turun terlalu cepat apabila meminum SDII, maka olah lah makanan anda dengan memakan buah-buahan dan sayuran berkanji yang akan memperlahankan kembali penurunan berat badan anda.

Yang paling penting, bayi anda tetap sihat dan mendapat susu serta zat makan yang cukup. Sekiranya ada perkara-perkara di atas yang menjejaskan kesihatan anda & bayi, maka berhentilah berdiet buat seketika dan perlu diolah kembali cara diet anda supaya lebih sesuai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...